Meester Jesper is een hit op social media. Met zijn leuke filmpjes bereikt hij bijna 75.000 volgers op Instagram en zelfs ruim een half miljoen (!) fans op TikTok. Het maakt de vrolijke leraar uit Beuningen een geweldig uithangbord voor het onderwijs. Want zo zegt hij zelf: “Het onderwijs heeft zoveel moois te bieden, het enige wat ik doe is het aan iedereen laten zien.” In de kantine van zijn basisschool De Wegwijzer in Winssen doet Jesper Hesseling (37) zijn bijzondere verhaal.
“Meester Jesper. Haha ja, ik had altijd een beetje moeite met de term ‘meester’. Het klinkt zo autoritair. Ook hier op school vinden ze het belangrijk dat leerkrachten ‘juf’ of ‘meester’ worden genoemd door de leerlingen. En ik snap het wel, hoor. Het heeft ook met respect te maken. Maar ik vind het veel fijner als kinderen mij gewoon Jesper noemen. Maar toch heb ik de naam ‘Meester Jesper’ inmiddels omarmd. Daar is wel een mooi verhaal aan voorafgegaan. Een verhaal wat eigenlijk ook de basis is van het feit dat ik naast leerkracht nu ook influencer ben.
Ik was vroeger altijd al veel met muziek bezig. Leuke nummers zoeken, cd’s branden voor vrienden, dat werk. Tot Spotify haar streamingdienst introduceerde en ik een playlist begon bij te houden met de nieuwste toffe liedjes. Nou, dat ging ineens heel hard. Ik kreeg er voortdurend volgers bij en die playlist werd invloedrijk. Ik werd op een gegeven moment zelfs benaderd door artiesten en platenlabels of ik hun nummers op wilde nemen in mijn playlist. Ook werd ik uitgenodigd door artiesten om naar hun shows te komen kijken. Bizar natuurlijk. Op een dag had ik het daar over met een vriend die als journalist werkte bij De Gelderlander, de regionale krant. Hij vertelde dat weer op de redactie en zijn chef zag daar wel een leuk verhaal in. Dat vond ik ook wel een geinig idee en het zou leuke exposure voor mijn playlist kunnen zijn…
Nou, dat heb ik geweten. Toen ik op een avond terugkwam van voetbaltraining was mijn telefoon ontploft! Wat bleek? Het AD had het interview uit De Gelderlander overgenomen en mijn stuk ging ineens viral. De volgende dag hingen ze allemaal aan de lijn: 538, 3FM, RTL Boulevard, Het Jeugdjournaal, noem maar op. Het aantal volgers op Spotify schoot omhoog en in alle programma’s werd ik Meester Jesper genoemd. Toen dacht ik: hier moet ik iets mee doen. Dus social media-accounts aangemaakt, eerst om de muziek te promoten, maar niet veel later zag ik ook een prachtkans voor het onderwijs.
“Ja, we zijn om kwart over drie klaar. Lekker toch?”
Want wat nou als ik op een leuke en vrolijke manier het onderwijs onder de aandacht breng? Want ondanks deze mooie verhalen over volgers op Spotify, uitnodigingen van artiesten en viral gaan, was ik natuurlijk ook gewoon nog leraar van superleuke kinderen. Al die aandacht voor mijn persoon zou ik zomaar een mooie kans kunnen zijn. Want het onderwijs heeft natuurlijk al een tijd een imagoprobleempje. Dat merkte ik al toen ik de pabo ging doen. Vrienden deden daar toch een beetje lacherig over: lekker kwart over drie klaar, veel vakantie, beetje knippen en plakken… En de laatste tijd is er natuurlijk veel te doen over de hoge werkdruk, de stroeve Cao-onderhandelingen, enzovoort. Ik vind dat aan de ene kant jammer. Want tuurlijk, het is belangrijk om de druk op leerkrachten goed in de gaten te houden. En zeker, er kan best geld bij. Maar er is ook zoveel moois te melden over het onderwijs. Ja, we zijn om kwart over drie klaar. Lekker toch? En we hebben inderdaad veel vakantie. Superfijn! Maar het onderwijs is zoveel meer.
Ik kan bijvoorbeeld echt genieten van een dynamiek in de klas. Leerkracht zijn is niet alleen kinderen iets leren uit een lesboek, het gaat veel verder. Elk kind is anders en elk kind heeft andere behoeften. Daar moet je oog voor hebben. Hoe mooi is het wanneer je kinderen echt ziet groeien in een schooljaar? Letterlijk natuurlijk, maar vooral figuurlijk. Soms zijn er kinderen die eerst wat op de achtergrond blijven, bepaalde dingen spannend vinden. En vergeet niet, deze tijd in groep 8 is ook enorm spannend. Als een kind dan aan het eind van het jaar op de voorgrond durft te treden en gevoelsmatig ook klaar is voor de stap naar de middelbare school, daar word ik echt heel blij van. Dat geeft zoveel voldoening. Dat psychologische stuk van het onderwijs vind ik eigenlijk het meest interessante. Maar buiten dat toveren die kinderen elke dag weer een lach op mijn gezicht en dat is ook goud waard. Wat ik nu met mijn filmpjes op social media probeer te laten zien is dat werken in het onderwijs gewoon heel tof is. En dat je echt lol kunt hebben met je kinderen.
“Als ik zo mijn steentje kan bijdragen aan een beter imago van het onderwijs… dubbel winst!”
Ik verdeel mijn filmpjes in een paar thema’s. Zo zijn er posts die educatief zijn, bijvoorbeeld door handige ezelsbruggetjes uit te leggen. Samen met de kinderen uit de klas doen we ook TikTok-dansjes of we spelen herkenbare schoolsituaties na. En af en toe laat ik iets zijn van mijn gezin. Dat persoonlijke stuk vind ik ook belangrijk. Naast ‘Meester Jesper’ ben ik ook gewoon een vader en een echtgenoot. En mensen vinden het leuk. Ik denk dat de filmpjes een goede balans hebben tussen leerzaam en vermaak. En dat is belangrijk. Niet alleen voor de kinderen, maar ook om aan volwassenen te laten zien dat het onderwijs gewoon tof is. Als je dat vaak genoeg laat zien, gaan mensen daar vanzelf anders over denken. Dat geloof ik echt. Maar ik had nooit gedacht dat ik nu influencer zou zijn en al helemaal niet dat het zó zou aanslaan. Maar ik vind het superleuk. En als ik zo mijn steentje kan bijdragen aan een beter imago van het onderwijs… Dat is dan toch dubbel winst?
Ongeacht het succes op social media wil ik altijd voor de klas blijven staan. Hier ligt mijn hart. Het werken met mijn collega’s, plezier maken en het helpen groeien van mijn kinderen kan ik onmogelijk missen. Tuurlijk, ik heb ambities. Het lijkt me heel tof om een kinderprogramma op tv te presenteren. Bij Zapp of op Videoland ofzo. Maar ik blijf vooral Meester Jesper, iemand die wil werken met kinderen. Ze wil helpen en leuke dingen wil leren. En iemand die ondertussen nog het onderwijs in een goed daglicht wil zetten. Ik geloof dat ik prima op weg ben.”
Terug naar het overzicht