Midden in de Watergraafsmeer staat de Daltonschool De Meer. Een ruim opgezette basisschool met ongeveer 470 leerlingen. Aan het hoofd staat directeur Esther van den Berg (47). We spreken haar vandaag over haar werkgeluk, de meerwaarde van Daltononderwijs en de samenwerking met A’DAM Onderwijs.
Esther, kan je iets meer vertellen over jouw school De Meer?
“Zeker, we zijn een openbare school in Amsterdam-Oost. Met iets minder dan 500 kinderen vinden we het belangrijk een goede afspiegeling te zijn van de samenleving. Het onderwijs dat we hier geven, gebeurt volgens het Dalton-concept. Dat betekent dat we leerlingen verantwoordelijk maken over hun eigen leerproces. Zo krijgen ze keuzevrijheid binnen de structuren van onze school waarbij we hun ontwikkeling goed monitoren. De kinderen zijn zo meer betrokken bij het onderwijs en je bevordert automatisch de zelfstandigheid van de leerlingen.”
Jij bent directeur van deze school. Is dat leuk om te doen?
“Dat is heel erg leuk. Ik zit niet voor niets al 25 jaar in het vak. Ik ben binnen dit bestuur begonnen als LIO-stagiair en werk er nu dus nog steeds. Het enige verschil is dat ik nu alleen voor de klas sta wanneer ik moet bijspringen. Mijn werkzaamheden als directeur vormen wel echt een fulltimebaan. Er valt genoeg te regelen op school.”
Mis je het voor de klas staan niet?
“Ik ben al ruim 15 jaar directeur, maar ik heb het altijd wel heel leuk gevonden om voor de klas te staan. Alle groepen heb ik wel gehad, maar de bovenbouw vond ik wel het leukst. Ik hou wel van dit pittige. De hormoontjes die beginnen op te spelen in groep 7 en groep 8. Er gebeurt gewoon veel bij die kinderen, daar heb ik altijd veel lol in gehad.”
Waar zit je werkgeluk nu in?
“Ik ervaar werkgeluk wanneer ik regelruimte heb en vertrouwen ervaar. Dat ik de vrijheid heb om eigen beslissingen te nemen, maar wel in overleg met mijn team. Als je dat combineert met voldoende variatie in mijn werk, dan ben ik blij. Ik wil bijvoorbeeld niet de hele dag achter een computer zitten. Ik vind het leuk om beleidsstukken te schrijven, maar ik wil ook met mijn team en met de kinderen bezig zijn.”
Kan je een voorbeeld geven van de regelruimte die voor jou belangrijk is?
“Ik heb een thuiswerkdag en dat heb je als docent natuurlijk niet. Die dag vanuit huis vind ik erg fijn. Ik kan dan heel efficiënt achter de computer aan stukken werken. En dit zorgt er weer voor dat, wanneer ik op school ben, ik meer aandacht heb voor mijn collega’s en de kinderen. Zo’n thuiswerkdag hebben mijn collega’s niet, dat besef ik me heel goed. Maar ik denk dat leerkrachten op onze school op een andere manier werkgeluk ervaren. Want we creëren hier een menselijke werkomgeving. Je hoeft hier niet op de klok te kijken, we geven iedereen de vrijheid om de tijd zelf in te delen. We zijn hier met mensenwerk bezig. Het gaat niet om de regeltjes.”
Eerder zei je dat je ook werkgeluk haalt uit de kinderen. Hoe uit zich dat?
“Voor mij zit dat hem meer in het gevoel dat je een bijdrage levert aan de ontwikkeling van kinderen. Dat is een heel dankbaar iets. Maar het heeft ook een keerzijde want door die bijdrage te willen leveren, kan ook het gevoel ontstaan dat je tekortschiet. Bijvoorbeeld wanneer je een klas van 28 kinderen hebt, waarvan 6 kinderen forse zorg nodig hebben. Dat kan frustrerend zijn, maar grote klassen zijn wel de realiteit. Toch zoeken we in dat geval altijd naar een passende oplossing voor het kind.
Als directeur heb je waarschijnlijk ook direct te maken met het groeiende lerarentekort?
“Gelukkig lukt het ons altijd wel om de reguliere vacatureruimte goed in te vullen. Dat komt niet per se door het Dalton-concept, maar doordat wij een heel leuke school zijn. We merken wel dat het vinden van invallers voor korte periodes wel een uitdaging kan zijn. Gelukkig kunnen we daar A’DAM Onderwijs voor inschakelen.”
Maakt de samenwerking met A’DAM het eenvoudiger om goede invaldocenten te vinden?
“A’DAM Onderwijs helpt ons daar heel goed bij. Niet alleen denken ze met ons mee welke leerkracht passend zou zijn, de kwaliteit van de invallers is ook hoog. Op onze beurt doen we ook echt ons best om deze leerkrachten een fijne dag te bezorgen. Zo hopen we toch een zaadje te planten waardoor ze de volgende keer wanneer ze gevraagd worden toch denken: Oh De Meer, dat is een leuke school! Daar ga ik graag nog een keer heen.”
Je geeft net aan dat het niveau van de invalkrachten hoog is. Wanneer is iemand een goede leerkracht volgens jou?
“Je ziet dat de leerkrachten die via A’DAM Onderwijs komen vaak breed georiënteerd zijn. In hun werkzaamheden voor A’DAM komen ze in aanraking met veel verschillende soorten scholen. Dan doe je dus automatisch veel verschillende ervaringen op en dat maakt je steviger als leerkracht. Je bouwt ervaring en zelfvertrouwen op en dat komt het niveau echt ten goede.”
Meer weten over werkgeluk?
Bekijk hier de campagnepagina