Verhalen

Als invalleerkracht ervaar ik elke dag uitdaging in mijn werk

Fanny Veer (24) werkt sinds twee jaar als leerkracht voor A’DAM Onderwijs. Een samenwerking waar ze blij mee is. Want als invaller krijgt Fanny de kans om in korte tijd verschillende scholen in Amsterdam te leren kennen en ze ervaart flexibiliteit in haar werk. Precies wat Fanny zoekt in een baan: “Ik ga blij naar mijn werk.”

Fanny, waarom heb je voor deze manier van lesgeven gekozen?

“Dat heeft eigenlijk wel meerdere redenen. Ik houd van uitdaging. En door elke dag op een andere plek en met een andere groep kinderen te werken, is die uitdaging zeker aanwezig. Daarnaast studeer ik Kunsthistorie. Dit betekent dat ik niet gedurende een heel jaar op vaste dagen les kan geven. Door als invalleerkracht via A’DAM Onderwijs te werken, kan ik zelf mijn rooster indelen. En dus is het perfect te combineren met mijn studie.”

Wat is voor jou het grootste voordeel van het lesgeven op verschillende scholen?

“Je leert bijna automatisch om op verschillende manieren les te geven. Op elke school doen ze het namelijk anders. Maar je leert ook flexibel om te gaan met kinderen. Ik heb echt wel een eigen manier van lesgeven. Zo vind ik het leuk om veel afwisseling in mijn lessen aan te brengen. En vaak is er ook de ruimte voor die eigen invulling. Maar ik kijk altijd eerst naar de groep en wat de kinderen nodig hebben. En ik probeer vooral heel duidelijk te zijn. Het is voor mij een nieuwe groep, maar voor de kinderen ben ik natuurlijk ook nieuw. Dan moet je elkaar toch een beetje leren kennen.”

Heb je na twee jaar ook een voorkeur gekregen voor een bepaalde groep in het basisonderwijs?

“Ja, mijn hart ligt wel echt bij de onderbouw. En dan met name de kleuters. Ze hebben een heel spelende manier van leren en dat past bij mij. De focus ligt nog niet volledig op leermethodes en de ‘moetjes’. Dat geeft veel ruimte voor die eigen invulling. Maar kleuters kunnen ook uitdagend zijn, zeker voor een invalleerkracht. Met hun eigen juf of meester hebben ze regels. Maar als er iemand nieuw voor de klas staat, dan is het toch vaak even testen. En dan kan ik soms ook echt wel streng zijn, maar stiekem kan ik er altijd om lachen.”

Je gaf het net al een beetje aan, maar waar zit het werkgeluk in jouw baan in?

“Het belangrijkste voor mij is dat de kinderen en ik een leuke dag hebben. Wanneer zij veel geleerd hebben en ik het gevoel heb dat ik daar een mooie rol in heb gespeeld en dan ben ik blij. Als leerkracht ben je natuurlijk bezig met het vormen van een kind. Het geven van een goede start. En het idee dat je ze iets kan geven waar ze de rest van hun leven iets aan hebben, dat maakt het een heel mooi beroep.”

Heb je in die twee jaar als invalleerkracht iets meegemaakt wat dat werkgeluk voor jou heel duidelijk symboliseert?

“Dat vind ik moeilijk want eigenlijk maak ik elke dag wel iets mee waar dat werkgeluk in zit. Ik zie de kinderen natuurlijk vaak maar één keer. Doordat je geen langdurige band met elkaar opbouwt, is het logisch dat geluk in juist de kleinere dingetjes gaat zitten. Of je nu een kind kan helpen met iets heel specifieks of wanneer je als groep het gevoel hebt dat je die dag écht iets hebt gedaan, daar zit dat geluk allemaal in.”

Eerder vertelde je dat flexibiliteit belangrijk voor je is. Zeker in combinatie met je studie. Hoe ondersteunt ADAM Onderwijs hierbij?

“Het kan soms best een puzzel zijn om werk en studie goed op elkaar af te stemmen, maar met A’DAM Onderwijs is dit gelukkig goed geregeld. Ik heb een online kalender waar ik mijn beschikbare dagen kan invullen. En die dagen vult A’DAM in met leuke scholen waar ik les mag geven. Zij kijken goed naar welke aanvragen bij hun binnenkomen en matchen dit dan met mijn voorkeuren. Voor mij werkt dat heel goed want ik hoef dus niet actief op zoek naar scholen die een invaller nodig hebben. Ideaal!”

Meer weten over werkgeluk?

Bekijk hier de campagnepagina

Terug naar het overzicht

Wij werken samen met:

logo